Thursday, September 17, 2009

Nama Allah Di Mana-Mana




Subhanallah...Ummu Zuhair memanggil saya menunjukan cuping telinga Zuhair, anak kedua kami berbentuk Allah!!!

Tazkirah Surah Al-Maa`uun

بسم الله الرحمن الرحيم
أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ- فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ - وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ
- فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ - الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ- الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ -وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ


Selain daripada nama Al-Maa`uun surah ini juga diberi nama Surah Ad-Deen dan Surah Al-Yatiim. Kesemua penamaan mengambil sempena perkataan yang terkandung di dalam ayat di dalam surah ini. Dikalangan nama-nama itu nama Al-Maa`uun lebih digunakan oleh kebanyakan penulis. Muhammad Asad misalnya di dalam The Message Of The Quran memilih nama surah ini sebagai Al-Maa`uun yang menurut beliau bermaksud `Assistance` manakala Abdullah Yusuf Ali di dalam terjemahannya yang masyhur The Holy Quran menamakannya sebagai The Neighbourly Assistance dengan penjelasan makna assistance sebagai sesuatu yang berkenaan dengan jiran tetangga.

Terdapat lima perkara penting yang menjadi fokus kepada surah ini:
1- Pembohongan terhadap Ad-Deen
2- Penolakan hak Anak Yatim
3- Perihal tidak menggalakan memberi makan Orang Miskin
4- Perihal bentuk solat yang ditolak; mensia-siakan solat dan menunjuk-nunjuk
5- Penolakan hak jiran untuk meminjam barang-barang bersifat Maa`uun.

Jika diperhatikan lima perkara ini boleh diletakan di dalam dua prinsip penting dalam kehidupan manusia. Iaitu:
1- prinsip Aqidah yang diwakili oleh kata Ad-Deen dan
2- prinsip Akhlak yang yang mencangkupi akhlak dengan Tuhan dan akhlak dengan makhluk yang diwakili oleh no 2-5.

Pembohongan terhadap Ad-Deen yang dimaksudkan ialah pendustaan terhadap adanya hari pembalasan kerana Ad-Deen juga bermaksud pembalasan baik-buruk selain ia juga bermakna Islam itu sendiri. Ayat ini seolah-olah ingin memberitahu pembaca atau pendengarnya bahawa jika seseorang itu mempunyai akidah atau keyakinan yang kuat terhadap wujudnya hari pembalasan maka dalam kehidupan amalinya sudah tentu ia akan mempamerkan akhlak yang mulia dan berkualiti tinggi di sisi Tuhan.

Ayat ini juga menyatakan kepada kita bahawa aqidah yang benar akan hanya boleh dibuktikan menerusi amalan kehidupan. Seorang Islam yang benar-benar yakin dengan aqidah wujudnya pembalasan misalnya tidak akan membiarkan anak-anak yatim dan orang-orang miskin berada di dalam kesengsaraan apa lagi mengherdik mereka. Seorang yang kuat kepercayaannya terhadap hari pembalasan akan sentiasa melakukan sesuatu untuk orang-orang yang memerlukan bantuan. Kebaikan merupakan fitrah manusia. Ia harus dicetuskan dan dihidupkan dengan memberikan galakan supaya ia dijelmakan dalam bentuk amalan.

Islam adalah agama yang bukan hanya memfokuskan kepada permasalah aqidah sahaja. Islam tidak juga hanya menitik beratkan amalan yang zahir semata-mata, samada yang berbentuk ibadah khusus seperti solat ataupun ibadah bukan khusus seperti amalan kebajikan seumpama menolong anak yatim, fakir miskin dan jiran tetangga. Malah Islam mengabungkan kedua-duanya.

Oleh itu seorang Islam yang sungguh-sungguh menyakini wujudnya pembalasan Tuhan sudah tentu menjaga ibadah solatnya kerana ia merupakan penentu hubungan Tuhan dengan hambanya. Orang yang Saahuun terhadap solat ditolak oleh Allah. Iaitu mereka yang tidak acuh dengan solat misalnya yang tidak merasai pentingnya solat lalu mereka tidak solat, maupun yang solat, tetapi tidak menjaga waktu solat sehingga kerap mengabaikan waktunya. Begitu juga solat orang-orang yang bertujuan menunjuk-nunjukan kepada manusia sebenarnya mengambarkan mereka bukannya yakin dengan kehadiran hari pembalasan.

Menyakini kehadiran hari pembalasan akan menjadikan manusia tidak lagi kikir dengan apa yang dimiliki walaupun melibatkan sesuatu yang agak remeh. Al-Maa`uun ialah alat-alat keperluan seharian di rumah seperti mancis, kapak, baldi dan sebagainya. Ia dianggap barang-barang yang remeh dan sedikit dari segi nilainya. Zaman dahulu ia sering dipinjami oleh jiran tetangga dan ada dikalangan jiran yang tidak mahu meminjamkannya. Sikap ini ditolak oleh Al-Quran.

Setengah mufassir berpendapat Al-Maa`uun bermaksud zakat. Pendapat ini masih selari dengan makna di atas kerana nilai zakat sebanyak 2 ½% masih dianggap sesuatu yang kecil jika dibandingkan dengan nilai keseluruhan harta yang dimiliki. Tidak mahu mengeluarkannya dianggap sebagai memiliki sifat kebakhilan. Sifat ini sangat bahaya kepada kebajikan sesebuah masyarakat. Sebab itulah ia dikecam dengan hebat oleh Al-Quran. Hal ini sudah tentu disebabkan oleh kelemahan keimanan terhadap wujudnya hari pembalasan.

Wednesday, September 16, 2009

Tazkirah Surah Al-Kauthar

بسم الله الرحمن الرحيم
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ - فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ -
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ -


Kebanyakan mufassir memberikan perhatian yang khusus tentang makna Kauthar. Dua pendapat yang mashyur diberikan oleh mereka tentang pengertian kauthar ialah.
1- nama sungai di syurga yang diberikan khusus kepada Nabi Muhammad saw (Nahrun fi l-Jannah).
2- kelebihan yang banyak (Al Khairu l-Kathiir).

Tentang kauthar sebagai nama sungai yang diberikan khusus kepada Nabi Muhammad saw diberitahu sendiri oleh Rasulullah saw sebagaimana yang diriwayatkan oleh banyak hadis baginda. Oleh itu pengertian kauthar mengikut pandangan ini berdasarkan dalil naqli (periwayatan).

Tentang kauthar bermakna kelebihan yang banyak (Al Khairu l-Kathiir) diambil daripada maknanya dari segi bahasa (lughah). Oleh itu ia bersifat umum tidak hanya terhad kepada nama sungai. Justeru itu seolah-olah Al-Quran ingin memberitahu kita bahawa Nabi kita saw diberikan oleh Allah SWT dengan kelebihan dan kebaikan yang begitu banyak, maka hendaklah kamu bersyukur dengan menerimanya sebagai ikutan atau hendaklah kamu bersyukur sebagaimana bersyukurnya Nabi saw.

Malah supaya lebih jelas tentang makna Al Khairu l-Kathiir ada dikalangan ulama seperti Imam Razi cuba menyenaraikan pendapat ulama tentang maksud kelebihan atau keistimewaan yang dianugerahkan Allah kepada baginda. Di antaranya ialah:
1- Sebuah sungai di syurga sebagaimana didapati di dalam banyak riwayat. Sungai yang tebing-tebingnya dihiasi dengan permata yang indah.
2- Sebuah kolam di syurga juga didapati di dalam riwayat. Kemungkinan daripada sungai itu airnya akan memasuki ke dalam kolam yang akan digunakan untuk memberi minum orang-orang mukmin untuk menghilangkan dahaga mereka. Oleh itu sungai dan kolam hakikatnya satu. Ternyata sungai dan kolam yang khusus ini termasuk ke dalam keumuman Al Khairu l-Kathiir.
3- Anak cucu Nabi. Ini kerana di antara kesah sebab turunnya surah ini ialah Nabi saw dihina oleh Quraish kerana tidak memiliki zuriat setelah kematian anak (abtar/terputus). Kemudian Allah menolak penghinaan itu dengan menganugerahkannya dengan keturunan yang banyak melalui Hasan dan Husain sehingga sekarang.
4- Ulama. Tidak ada nabi yang meninggalkan pewaris kenabian atau nubuwah yang begitu banyak melainkan Nabi Muhammad saw. Ulama adalah pewaris anbiya. Merekalah yang menghidupakan ajaran yang dibawa oleh Nabi saw sehingga hari Kiamat.
5- Nubuwah. Ternyata ia mempunyai kelebihan yang sangat besar dan banyak kerana ketinggian kedudukannya selepas kedudukan ketuhanan.
6- Quran. Kelebihan Al-Quran tidak dapat dihitung kerana ia mukjizat hingga ke akhir zaman.
7- Islam. Islam mempunyai kelebihan di dunia dan di akhirat. Oleh itu kelebihan Islam menjangkaui sempadan yang boleh difikirkan oleh manusia.
8- Umat. Nabi saw dianugerahkan oleh Allah dengan umat yang banyak dan baginda berbangga di hari akhirat kerana memiliki umat yang paling banyak dikalangan anbiya.
9- Fadhilat yg byk. Nabi saw mempunyai fadhilat atau kelebihan yang banyak jika dibandingkan dengan anbiya yang lain. Ini berdasarkan pengertian bahasa tentang Kauthar. Ia dipakai untuk ketua yang memiliki Al Khairu l-Kathiir. Bukankan Nabi saw penghulu kepada segala anbiya.
10- Raf`atu z-Zikr. Nabi saw sentiasa disebut dan diangkat-angkat namanya sehingga hari kiamat. Kelebihan ini tidak ternilai banyaknya.
11- Ilmu. Allah sendiri menyatakan bahawa barang siapa diberikan hikmah yakni ilmu maka sesungguhnya dia telah diberikan kelebihan yang banyak, Al Khairu l-Kathiir (Al-Baqarah: 269).
12- Akhlak mulia. Akhlak yang terpuji mempunyai kesan yang mendalam kepada semua lapisan masyarakat berbanding dengan ilmu yang kesannya lebih condong kepada golongan yang bijak pandai sahaja. Oleh itu kesan akhlak adalah lebih banyak. Bukankan Nabi saw dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak?.
13- Maqam atau kedudukan yang terpuji. Dengan kata lain syafa`at. Misalnya disebabkan adanya Nabi saw di tengah-tengah golongan kafir maka mereka terselamat daripada diazab terus di dunia ini (Al-Anfal: 33). Ini adalah tanda syafa`at nabi kepada umatnya di dunia. Manakala di hari akhirat Nabi saw dianugerahkan sifat sebagai pensyafa`at kepada umatnya. Ini sudah tentu suatu kelebihan yang istimewa dan tidak terhingga banyaknya.
14- Surah Kauthar itu sendiri merujuk kepada Al-Kauthar yang dimaksudkan oleh ayat. Surah ini pernah dijadikan neraca cabaran kepada orang kafir. Mereka dicabar untuk membuat surah seperti Surah Kauthar. Mereka tidak berdaya. Sudah tentu surah ini dengan kependekannya mempunyai kelebihan yang amat banyak sehingga menundukkan musuh untuk menirunya dalam segala perkara yang dibangkitkan. Dari segi keindahan bahasa maupun isi kandung surah yang mendatangkan faedah kepada manusia di dunia dan akhirat.
15- Kesemua Nikmat ke atas baginda saw. Ini berikutan kauthar dari segi bahasa juga bermakna perihal banyak dengan sifat yang juga banyak. Oleh itu banyak mempunyai sifat yang berganda-ganda. Oleh itu ia tidak boleh dipakai untuk menunjukkan nikmat yang tertentu sahaja. Malah ia mesti dipakai kepada kesemua nikmat yang diperolehi oleh seseorang.

Kelebihan yang tidak terhitung banyaknya itu adalah anugerah Allah swt khusus kepada Nabi saw. Selaku umatnya sudah tentu kita berbangga dengan kelebihan itu. Ini akan mendorong kita untuk menjadikannya sebagai satu-satunya ikutan. Tidakkah seseorang itu akan berbangga jika di kalangan kaum kerabatnya yang terdekat mempunyai kelebihan di sisi masyarakat? Jika halnya begitu mengapa kita tidak berbangga dengan Nabi saw yang seharusnya kita mencintainya melebihi kecintaan kita kepada anak isteri maupun ibubapa kita.

Tujuan Allah swt memberitahu dan mendedahkan bagaimana besarnya nikmatNya kepada manusia supaya manusia mengenalNya sebagai Tuhan yang perlu disyukuri dengan kesyukuran dalam bentuk perhambaan iaitu dengan menunaikan solat yang melambangkan hambanya seorang hamba.

Kesyukuran juga perlu dipersembahkan dalam bentuk hadiah maknawi. Bukankah sememangnya fitrah manusia cenderung untuk memberi hadiah kepada pihak yang berpengaruh sebagai tanda penghormatan dan taqarrub kepadaNya. Hadiah berbentuk binatang korban yang dikorbankan khas untu Raja Sekelain Alam, Allah Tuhan Yang Esa sudah tentu mempunyai unsur maknawi.

Al-Quran juga tidak membiarkan orang yang bertindak menghina dan mengecam Nabi saw begitu sahaja. Malah Al-Quran akan mengecam mereka sesuai dengan kecaman mereka ke atas Nabi saw. Ini adalah satu peringatan kepada mereka yang tidak mempedulikan seruan Nabi saw. Mereka tidak akan dipedulikan oleh Allah swt di dunia dan di akhirat sebagaimana mereka tidak mempedulikan seruan Nabi saw. Ia merupakan peringatan daripada ayat "Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu (Muhammad saw) dialah yang terputus (terputus daripada rahmat Allah)".