Tuesday, January 7, 2014

Pengutip Botol Bersedekah


Selepas solat Zohor di surau saya keluar untuk pulang ke rumah. Ada makcik berpangkat nenek dengan motorsikalnya di belakang kereta saya. Dia menunggu-nggu ingin memberi laluan kepada saya mengundurkan kereta terlebih dahulu. Berdekatan dengan surau ada gerai menjual goreng pisang milik Man Soya, ajk surau,. Saya singgah untuk membeli roti di situ. Bukan roti kilang, tetapi roti yang dibuat di rumah oleh salah seorang ahli surau kami. 

Sedang saya bertanya pembantu gerai tentang roti tiba-tiba nenek itu datang dan parking motosikalnya berdekatan dengan gerai. Dia menghala ke gerai. Dia menghulurkan satu plastik berisi syiling kepada pembantu kedai itu. Kata dia "berikan kepada surau'. Saya tercengang dan bertanya: 'Masukkan ke dalam tabung surau ke? Sedekah ke?". Dia mengangguk menyatakan 'ya'. Dia terus menaiki motosikalnya dan pergi. Di belakang motosikalnya ada raga. 

Setelah dia pergi saya bertanya pembantu gerai itu yang juga seorang wanita. Siapa dia nenek itu. Kata dia: "nenektu tinggal di pangsapuri apartment Julia berdekatan dengan rumah saya. Dia orang Sabah". Saya bertanya apakah kerjayanya. Beliau menjawab; "Kutip botol dan barang-barang yang orang buang". Saya kata tak boleh jadini orang kutip botol guna duit untuk bersedekah saya pulak beli roti. Saya terus menghulurkan duit kepada pembantu gerai itu untuk dicampur bersama dengan duit-duit syiling nenek tadi. 

Saya merasakan Allah ingin menegur saya dengan cara ini. Kamupun kena bersedekah walaupun duit tak banyak.

Betapa dalam dunia ini ramai orang miskin yang hatinya kaya. Oleh kerana itu mereka tidak kisah dengan kemiskinan mereka. Betapa dalam dunia ini ramai yang kononnya berjuang membela hak orang miskin tetapi hatinya miskin dan bersikap prejudis dengan Tuhan.

No comments: