Tuesday, February 9, 2010

Anekdot Ulama 20: Walau Sebiji Kurma Allamah Bihari

Saya terperanjat kerana pihak madrasah memutuskan kami yang akan mengambil subjek fekah kitab Khuduri (fekah Hanafi) akan mempelajarinya daripada Maulana Husain Bihari yang lebih dikenali di Darul Uloom sebagai Allamah Bihari. Terperanjat itu kerana dua perkara. Pertama, Allamah Bihari biasanya mengajar kitab tinggi-tinggi. Namanya Allamah tentulah orang yang mempunyai ilmu yang banyak. Tapi kali ini kitab yang diberikan kepadanya hanya matan asas fekah untuk pelajar-pelajar tingkatan rendah. Kedua, umur Allamah terlalu lanjut. Kemungkinan hampir atau sudah mencecah seratus tahun. Bagaimana mungkin kami dapat memahami pengajian yang akan diajar oleh Allamah. Namun itu keputusan pihak atasan Madrasah. Kami akur sahaja.

Pelajaran kami bermula. Seperti yang dijangkakan kami tidak dapat memahami apa yang disebut oleh Allamah kerana suaranya yang sudah semakin tidak jelas. Kami tidak complain apa-apa malah berasa bertuah kerana dapat berkhidmat kepada Allamah. Paling tidak dapat memimpinnya datang ke kelas. Disebabkan faktor kesihatan Allamah, akhirnya Darul Uloom mengamanahkan subjek itu kepada Maulana Shamim. Apakah hikmah di sebalik dapat belajar sehari dengan Allamah Bihari? Barangkali sehari belajar dengan Allamah itu membawa seribu keberkatan kepada kami. Ilmu dan penghayatan kami selepas belajar adalah hasil doa daripada guru-guru.

Di antara ciri-ciri ulamak Deoband ialah mereka tidak meninggalkan sembahyang secara berjemaah di Masjid. Oleh sebab itu Allamah Bihari tidak pernah meninggalkan solat waktu di masjid walaupun usianya mengizinkan dia solat di bilik sahaja. Masih segar dalam ingatan saya, Allamah akan melalui bahagian atas bilik saya dengan bertongkat menuju ke masjid Darul Uloom apabila azan telah dikumandangkan. Begitu juga apabila selesai solat Allamah akan mengetuk-ngetuk lantai dengan tongkatnya melalui bahagian atas bilik saya. Ia seolah-olah mengetuk kepala saya supaya beringat di masa hadapan agar jangan meninggalka solat secara berjemaah.

Tongkat ingatkan solat berjemaah

Pada suatu petang saya menziarahi Allamah Bihari di biliknya. Dia tinggal di dalam Darul Uloom. Biliknya bersebelahan dengan bilik-bilik pelajar. Allamah pada waktu itu tidak berapa sihat. Maklumlah sudah terlalu tua. Pelajar yang membantu Allamah berbisik di telinganya "Pelajar Malaysia datang". Allamah bingkas bangun dan duduk. Dia mempelawa saya masuk dan mendekatinya. Allamah mengambil sebuah tin yang berdekatan dengannya. Dia membuka tin keci itu lalu mengeluarkan sebiji kurma daripadanya. Dengan terketar-ketar dia menghulurkan kepada saya buah kurma itu. Katanya "Le lo...Le lo" (ambil lah ambil lah). "mere pas kuch nahin, kiya dung gaa" (Aku tak ada apa-apa. Apa yang boleh aku berikan?).

Lihatlah Allamah walaupun dalam keadaan uzur sebegitu masih sempat melayan tetamu. Dia menyimpan kurma untuk diberikan kepada tetamu sebagai sunnah memuliakan tetamu. Tidak perlu banyak dan tidak perlu beraneka. Tetapi yang penting cukup ikhlas dan cukup memenuhi tuntutan sunnah. Walaupun sebiji kurma dan seteguk air. Bagaimana dengan kita? Adakah kita ikhlas melayan tetamu. Atau malu kerana tidak melayan seumpama begini dan begitu.


walaupun sebiji kurma




2 comments:

~albazrah~ said...

Huhu sedihnya cerita ni...semua allamah, allamah mmg hebat mcm ni ka?

Zaharudin Nawi/Aji said...

Bi`ah yang soleh akan banyak melahirkan orang yang soleh. Ramainya tu cukuplah kira-kira untuk buat contoh tauladan.