Saturday, November 5, 2011

Tidak Sangka Korban Dia Punya

Kerana tidak menjadi imam setelah solat isyak di surau saya berundur ke belakang untuk mengerjakan solat sunat dan juga witir. Setelah memberi salam kedengaran bunyi bising di luar. Bunyi lori. Ramai jemaah keluar melihat. Kebetulan mereka juga hendak pulang ke rumah. Lori itu datang penuh dengan kambing Saya ingat ada peruntukan dari wakil rakyat mana atau dari kerajaan negeri atau orang kaya mana. Dalam banyak-banyak kambing itu hanya satu sahaja yang diturunkan. Hanya AJK surau yang mengendalikan korban sahaja yang mengetahui kambing itu dari siapa dan untuk tujuan apa. Yang lain cuba meneka.

Kebetulan di sebelah saya Man Soya, salah seorang ajk surau yang mengendalikan majlis korban di surau. Saya bertanya beliau kambing untuk siapa. Jawab beliau, "Ustaz kenal tak ada seorang lelaki yang pagi-pagi menyorong kereta tolak untuk mengutip sampah di tepi-tepi jalan dan di kawasan perumahan". "Ya Ustaz kenal", sampuk saya. Sambung Man Soya, "Dialah yang mintak saya belikan untuknya seekor kambing untuk korban". Mengikut Man Soya tahun lepaspun dia berkorban seekor kambing juga di surau apartment Julia, yangb berdekatan dengan surau kami.

Ada sahabat yang mendengar perbualan kami meluahkan perasaan malu tidak terhingga kepada sikap orang yang tidak dipandang oleh masyarakat itu mengingati syiar agama yang maha penting. Berapa ramai orang yang mampu dari segi keewangan tetapi amat berkira untuk berkorban. Atau tidak pernah merancang untuk berkoraban. Barangkali hampir tiada alasan utk kita tidak melakukan ibadat korban kalaulah tak cukup budget dijadikan alasan. Andaikan kita mengumpulkan seringgit sehari. Maka satu tahun kita mampu mengumpulkan 360 ringgit. Ini bermakna paling kurang kita dah dapat peluang utk berkorban satu bahagian.