Sunday, March 28, 2010

Anekdot Ulama 25: Ustaz Abdullah Al-Qari

Pada hari Sabtu yang lalu 27/3/2010 saya berkesempatan ke pameran buku antarabangsa di PWTC. Di celah-celah lautan manusia yang ramai itu mata saya terpandang seorang tua yang sedang duduk di atas sebuah kerusi di booth penjualan kitab-kitab Arab. Beliau membelek-belek kitab yang dibelinya Ada empat kampit beg plastik bersamanya. Semuanya berisi kitab Arab yang tebal-tebal. Saya memberanikan diri menegur untuk bertanya adakan dia Ustaz Abdullah Al-Qari. Maklumlah sudah terlalu lama tidak berjumpa. Tahun 80 an dahulu saya pernah bersekolah di sekolah menengah di tempat Ustaz mengajar di Kota Bharu. Ianya bukan sekolah agama. Ustaz mengajar sejarah Islam di situ. Saya tidak pernah belajar dengan Ustaz kerana saya dalam aliran Sains. Ustaz sememangnya guru yang dikenali di sekolah. Seorang tokoh penulis. Saya melihat ustaz dari jauh. Melihat peribadi seorang guru agak berbeza dengan perwatakan guru-guru lain. Apa yang saya ingat tentang Ustaz di kala itu ialah beliau sentiasa berdampingan dengan buku. Pada waktu rehat semua murid-murid ke kantin. Begitu juga guru-guru. Tetapi Ustaz mengambil peluang untuk menulis buku. Beliau akan memasuki sebuah bilik kecil berdekatan dengan kelas saya. Bila saya melalui bilik itu saya sentiasa melihat Ustaz sedang membaca atau menulis. Bila hampir dengan waktu Zohor Ustaz akan kelihatan berjalan ke surau sekolah. Mulutnya kumat kamit membaca Al-Quran. Di surau beliau akan bersolat sunat. Lama qiamnya. Saya agak Ustaz hafal Al-Quran 30 juz dan menjaganya di dalam solat. Saya lupa bertanya Ustaz adakah andaian saya itu benar dalam pertemuan yang sekejap itu. Sebaliknya Ustaz yang bertanyakan saya tentang demikian setelah dimaklumkan saya belajar agama di India.

Saya juga mengetahui Ustaz memiliki khazanah buku yang besar di rumahnya. Ketika kawan sekelas saya keturunan cina memeluk Islam Ustaz menghadiahkan beberapa buku karangannya. Saya juga mengetahui Ustaz mempunyai anak-anak yang bijak-bijak. Waktu itu nama anaknya yang sekarang bergelar Dr Najib terkenal di sekolah Maahad Muhammadi. Anaknya Dr Hilal pernah saya jumpa di UKM pada tahun 80 an juga. Kebetulan dia tinggal serumah dengan kawan saya. Saya tak berapa ingat waktu itu Dr Hilal sedang belajar atau sudah mengajar. Waktu itu saya tidak pernah kesah Ustaz Abdullah Al-Qari berfikrah apa. Dalam perbualan kami di PWTC sambil gelak-gelak Ustaz mengatakan bahawa beliau telah dilabelkan dengan gelaran `tokoh wahabi` di Malaysia. Ustaz menghurai lebar dan saya mendengarnya. Saya bertanya ustaz masih menulis? Ustaz menceritakan beliau mula mengajar dan menulis ketika berumur 15 tahun lagi. Dan sekarang dia masih aktif menulis. Kata beliau bukunya banyak diberikan kepada penerbitan Al-Hidayah. Saya bertanyakan lagi apakah fokus yang ustaz utamakan sekarangi. Kata beliau: "Aqidah".

Ustaz tidak tahu bagaimana hendak membawa buku yang banyak itu keluar. Saya menawarkan diri untuk membantu membawanya keluar. Dalam perjalanan keluar itu Ustaz bersungut. Kata Ustaz Imam Bukhari mengarang kitabnya Sahih Bukhari ke sana kemari selama 16 tahun lamanya. Sudah tentu penuh dengan kesukaran. Saya nak bawa ilmu yang dah siap dicari oleh mereka pun tak larat. Itulah bezanya ilmu orang dulu dengan orang sekarang.

Waktu sudah agak lewat senja. Saya perlu pulang segera. Saya meminta izin untuk pergi dahulu. Saya meninggalkan Ustaz bersama seorang bekas anak muridnya, Rosmizi, di sekolah Maahad Muhammadi dahulu yang kebetulan muncul apabila melihat kami berbual-bual sambil menunggu kedatangan anak Ustaz dari Damansara. Kata Rosmizi, beliau mengajar di sebuah sekolah agama kerajaan di Seri Petaling. Lulusan UM. Datang ke PWTC membawa pelajar-pelajar sekolahnya melihat buku. Dalam perjalanan meninggalkan PWTC saya terfikir-fikir tentang umur ustaz yang sudah menjangkau 73 tahun itu. Jika saya dipanjangkan umur seperti Ustaz adakah saya mampu cintakan buku dan cintakan ilmu seperti beliau.

1 comment:

Anonymous said...

lama ustaz tak menulis. rindu kat tulisan ustaz.

seronoknya dapat berjumpa dengan tokoh penulis ini..

semoga ustaz abdullah sihat.. dan ustaz pun sihat

ridhwan