Sunday, April 25, 2010

Anekdot Ulama 31: Muhaddis Maulana Yunus Dinasihati

Maulana Yunus menceritakan bahawa Sheikhnya Muhaddis Maulana Zakariya Kandahlawi sering berpesan kepadanya. Kadang-kadang melalui surat menyurat. Kadang-kadang secara lisan apabila mereka bertemu. Antara nasihat Maulana Zakariya kepada Maulana Yunus ialah:
1) Hendaklah kamu ikhlas dalam kerja-kerja kamu.
2) Berhati-hatilah dengan apa-apa harta madrasah yang kamu guna.
3) Selalulah berzikir. Jika kamu sakit dan tak mampu mengamalkan zikir-zikir kamu maka tawajjuhlah kepada Allah dengan hati kamu (nasihat ini diberikan kerana Maulana Yunus sering sakit). Antara zikir-zikir itu utamakan selawat kepada Nabi saw. Pengalaman aku mendapati kelebihannya amat menakjubkan.
4) Jauhi dari sifat kibr sama sekali. Sentiasa menganggap diri sebagai jahil, tak layak (digelar alim dsb).
5) Ikutilah langkah-langkah yang telah dibina oleh ulama-ulama kita terdahulu sedaya mungkin. Utamakan yang batin melebihi yang zahir.
6) Banyakkan istighfar kepada Allah walaupun kamu diberikan mimpi-mimpi yang baik dan ramalannya yang baik jua (nasihat ini diberikan setelah Maulana Yunus meminta Sheikhnya mentafsirkan mimpinya. Maulana Zakariya mentafsirkannya sebagai husnu khatimah. Perlu diingatkan bahawa Deobandi berpendapat ta`bir mimpi ialah zanni. Ia boleh jadi benar atau tidak).
7) Jika ada yang hendak berbai`ah dengan kamu walaupun daripada pelajar, lakukanlah kerana silsilah batin harus ada kesenambungan. (bai`ah yang dimaksudkan bai`ah tasawwuf. Ulama India Deobandi mengamalkan tasawwuf dengan pendekatan yang telah dibina oleh akabir mereka spt Shah Waliyullah Dehlawi, Rashid Ahmad Gangohi dan Ashraf Ali Thanawi)
(Rujukan: Al Yawaqit )

No comments: