Sepanjang tinggal di India ada berbagai-bagai kisah yang saya alami. Kadang-kadang rasa tidak percaya pun ada adakah benar begitu halnya. Poolan Dewi suatu nama yang tak asing di kalangan masyarakat India. Di lahirkan tahun 1963. Mati ditembak pada tahun 2001. Kemasyuran Poolan Dewi telah diangkat ke layar perak. Filem mengenainya "The Bandit Queen" telah memenangi beberapa award Bollywood. Cerita Poolan Dewi mengambarkan tentang banyak perkara tentang India. Tentang Sistem sosialnya. Politik. Keselamatan. Undang-Undang. Demokrasi. Agama. Kasta. Ekonomi. Pelajaran. Wanita. ETC.
Pada 25 July tahun 2001 saya dikejutkan oleh berita besar-besaran di dada-dada akhbar India. Pembunuhan Poolan Dewi. Poolan ditembak oleh Sher Singh Rana yang membalas dendam ke atas Poolan Dewi. Poolan dilahirkan dalam keluarga berkasta rendah. Kemudian Poolan melalui kehidupan yang penuh dengan konflik yang tragedis. Daripada perkahwinan paksanya sejak berumur 11 tahun. Kemudian diseksa oleh suami dan isteri kedua. Dituduh mencuri oleh ahli keluarga. Disumbat dalam penjara kerana perancangan mereka. Di dalam penjara diarah oleh tangan-tangan ghaib agar dipukul dan dihina secara seksual. Tahun 1979 Poolan diculik oleh gangster. Kemudian Poolan berkahwin dengan Vikram, orang nombor dua dalam gangster itu. Mereka berjaya membunuh ketua kumpulan yang cuba menodai Phoolan. Kumpulan ini juga melakukan aktiviti perompakan dan samun. Terutama menyamun dan menculik golongan berkasta tinggi. Vikram dan Poolan menyerang kampung bekas suaminya. Poolan mengambil kesempatan untuk membunuh bekas suaminya yang mengikut Phoolan orang yang bertanggung jawab menyeksa kehidupannya. Akhirnya kumpulan itu diketuai oleh Shri Ram berkasta Thakur. Beliau menyerang kasta Mahalla, kasta Poolan Dewi. Ramai dikalangan mereka diseksa oleh Shri Ram. Berlaku ketegangan dalam gagster kerana tidak puas hati dengan sikap Shri Ram yang membelasah golongan kasta rendah. Shri Vikram cuba membunuh Phoolan dan suaminya Vikram yang dianggap sebagai musuh dalam selimut. Shri Ram berjaya membunuh Vikram. Kemudian mereka menangkap Poolan dan mengurungnya di kampung Bhemai. Poolan kemudian dicemari oleh penduduk kampung disitu. Akhirnya Poolan diselamatkan oleh golongan kasta rendah. Beliau berjaya melarikan diri.
Tujuh bulan kemudian Phoolan dan orang-orangnya menyamar sebagai anggota polis. Mereka menyerang kampung Bhemai dan membunuh kasta Thakur sebagai balas dendam. Kejadian ini menyebabkan Poolan diburu oleh pihak keselamatan kerajaan. Mulai daripada saat itu Poolan Dewi digelar sebagai "The Bandit Queen". Kerana kesihatan yang terganggu dan kebanyakan ahli gagsternya meninggal dunia pada tahun 1983 Poolan menyerah diri dengan mengemukan berbagai syarat kpd pihak berkuasa. Beliau kemudian merengkuk di dalam penjara selama 11 tahun. Tahun 1994 beliau dibebaskan on parole. Beliau kemudian menubuhkan persatuan sosial untuk kasta rendah. Tahun 1996 beliau terlibat dengan politik. Bertanding di atas tiket parti Samajwadi yang merupakan parti yang banyak mendokong hak golongan kasta rendah selain daripada parti Bhojan. Beliau menang dalam pilihanraya dan menjadi MP. Akhirnya Poolan Dewi ditembak mati di depan pintu gate rumahnya di New Delhi oleh Sher Singh Rana yang menuntut bela di atas kematian keluarganya dalam pembunuhan beramai-ramai di Bhemai.
Kalau Phoolan Dewi ialah bandit yang berjuang untuk kasta rendah di utara India, di selatan India pula lahirnya bandit Veerappan yang digelar Robin Hood India kerana bersembunyi di dalam hutan untuk melakukan operasi pemberontakannya. Dia dipuja oleh golongan miskin kerana sering membantu mereka yang berada dalam kesempitan. Beliau membantu mereka tetapi melalui amukan ke atas golongan kasta tinggi. Veerappan mati ditembak oleh kerajaan pada 18 oktober 2004.
Tetapi agak kepelikan kerana di India jarang kedengaran crimes berlaku di hadapan mata. Tiada samun menyamun di tengah-tengah kota berleluasa. Tiada rogol dilapurkan di dada-dada akhbar. Tiada buang bayi. Tiada rompakan besar-besaran. Malah kita terasa lebih selamat berjalan seorang diri di New Delhi jika dibandingkan dengan Kuala Lumpur. Tetapi di sebalik itu ada gangsterism yang bermaharaja lela di tengah-tengah kota. Siapa yang tak kenal dengan nama Daud Ibrahim di Mumbai. Ketua gagster yang digeruni oleh pihak kerajaan mahupun gagster yang lain. Pada masa kejadian pengeboman di Mumbai kebetulan ada seorang Ustaz datang dari Malaysia untuk melawat Deoband. Namanya Daud. Pernah belajar di India tahun 80an. Beliau menceritakan semasa dalam keretapi dia berbual-bual dengan orang India kerana masih mampu bercakap Urdu/Hindi. Bila ditanya nama, beliau menjawab "Daud". Bila disebut Daud semua orang dalam keretapi diam tak terkata. Mereka takut dengan nama "Daud" sebagaimana orang Barat takut dengan nama "Usamah".
Apakah pengajaran yang boleh dipelajari daripada kisah Phoolan, Veerappan dan Daud Ibrahim? Yang nyata kisah mereka ini sachhi baat iaitu kisah benar. Tetapi di manakah kebenaran? Untuk orang yang beriman kisah ini menambahkan kebenaran keimanan mereka. Bagaimana memahaminya? Sudah tentu ia tertakluk kepada tahap keilmuan dan keimanan masing-masing untuk menggarapnya. Untuk orang agnostik mereka bertambah yakin dengan kebenaran bahawa tuhan sememangnya tidak ada kerana menurut mereka kalau tuhan ada kenapa Dia biarkan injustice berlaku atau adakah Tuhan just playing dice !!!. Atau kisah ini boleh menrefleksikan kebenaran apa yang dinyatakan oleh Maulana Abul Hasan Ali An Nadawi sebagai " ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين" = What did the world lose by the deterioration of Muslims?
No comments:
Post a Comment