Monday, May 10, 2010

Anekdot Ulama 34: Qari Siddiq Bandwi

Saya rasa hairan dengan keadaan Deoband yang senyap sunyi hari itu. Azan daripada pembesar suara Darul Uloompun tidak kedengaran. Saya bertanyakan seseorang kenapa hari ini agak senyap. Jawapan yang diberikan ialah Qari Siddiq (Lahir 1923) datang! Kerana menghormatinya pembesar suara tidak digunakkan. Sebenarnya kerana menghormati amalannya yang tidak menggunakan pembesar suara dalam ibadat solat. Namanya memang terkenal di seluruh India. Beliau memiliki sebuah madrasah di suatu tempat yang bernama Bandah jauh menghala ke Lucknow. Kerana itu nama penuhnya berserta gelaran ialah Maulana Qari Syed Siddiq Ahmad Bandwi. Beliau tamat pengajian di Madarsah Mazahir Uloom Saharanpur pada tahun 1363H/1944M. Kemudian beliau mengajar di madrasah di berbagai-bagai tempat di India. Setelah berlakunya gerakan pemurtadan orang Islam kepada agama Hindu oleh gerakan Shuddi Maulana pulang ke Bandah setelah gerakan itu mula menyerang orang-orang kampung di Bandah yang rata-rata pegangan mereka kepada agama tidaklah kukuh. Daripada situ Maulana merasakan peri pentingnya mendirikan sebuah madarasah sebagai tunjang pendidikan untuk memperkukuhkan iman, ilmu dan amal masyarakat setempat. Membaca tentang sejarah bagaimana Maulana membina madarasah itu amatlah memilukan. Maulana bekerja sendirian kerana orang kampung tiada yang menyokong. Mereka semuanya jahil dan tidak mengendahkan hajat Maulana itu. Malah kebanyakkan masyarakat di situ juga miskin yang sudah tentunya tidak mengetahui betapa pentingnya pelajaran. Pada permulaannya madarasah dibina daripada tanah lumpur. Di situlah Maulana mengajar dan tinggal. Apabila hujan turun madrasah akan runtuh kerana ia dibina daripada hanya tanah.

Saya menuju ke Masjid Chatta kerana mendapat maklumat bahawa Qari Siddiq akan bersolat Asar (atau Zohor tidak ingat) di situ. Kebetulan apabila saya memasuki pintu masjid saya melihat seorang tua yang berbadan besar sedang mengambil wuduk. Ramai pelajar mengelilinginya. Salah seorangnya mencurahkan air daripada lota untuk Maulana berwuduk. Daripada raut wajahnya kelihatan beliau seorang yang hebat dan bekerja keras. Di samping seorang guru dan pendakwah beliau juga seorang sheikh tasawwuf. Ramai murid yang datang ke madarasah Maulana (Madarasah Jamiah Arabiyyah Hathura, Bandah) dengan tujuan masing-masing. Ada yang tinggal di situ seminggu dua. Ada yang sampai sebulan dan seumpamanya mengikut kelapangan dan tujuan masing-masing. Maulana bukan sekadar mengajar tetapi beliau juga perihatin dalam bidang penulisan. Beliau banyak menulis kitab-kitab turath yang diajar di madarasah dalam bahasa Urdu dalam bentuk syarah dan tashil. Daripada tajwid, nahu, saraf, mantiq, hadis dan sebagainya. Malah saya sendiri gemar membaca buku-buku Maulana itu.

Maulana Siddiq amat menjaga ibadah. Begitu berdisplin dengan amalan-amalan sunnat. Seorang kawan orang Malaysia jugak menceritakan (dlm tahun 1990an) dia berkesempatan melawat madrasah Maulana di Bandah. Ketika pulang ke New Delhi dia terkejut kerana ditakdirkan berada di gerabak yang sama dengan Maulana. Untuk ke Delhi perjalanan harus bermalam. Kata kawan itu Maulana sudah tua dan dia sentiasa dipimpin oleh mereka yang mengiringinya. Malam itu waktu tahajjud beliau terjaga dan melihat Maulana berjalan bersendirian ke tandas untuk mengambil wuduk. Kemudian bersolat tahajjud dalam keadaan keretapi bergerak. Lihatlah betapa istiqamahnya Maulana dalam menjaga amalannya.

Maualana Siddiq amat rapat hubungannya dengan Maualana Abu Hasan Ali An Nadwi. Beliau juga menjadi member Syura madarasah Nadwatul Ulama Lucknow yang terkenal itu. Semuga kekuatan yang ada pada Maualana itu menjadi contoh tauladan kepada kita generasi yang kemudian. (rujukan: Is`ad al Fuhum fi halli Sullam Al Ulum)

No comments: