Friday, October 14, 2011

Kembara Deoband 41: Sebuah Masjid Di Stesen Keretapi N. Delhi

Stesen keretapi New Delhi mempunyai dua pintu masu yang besar. Satu dari arah Ajmeri Gate. Satu lagi dari Arah Kashmiri Gate. Bahagian Ajmeri Gate untuk mereka yang dtg dari kawasan Masjid Jamek. Manakala Kashmiri Gate pula menghampiri kawasan Cannought Place, kawasan membeli belah golongan kelas atasan. Keretapi ke Deoband biasanya berada di Platform no 2 dan 3. Biasanya kami datang lebih awal kerana terpaksa berbaris panjang untuk membeli tiket pulang ke Deoband. Sementara menunggu keretapi kami berehat di platform sahaja. Jika waktu solat sudah masuk sebelum keretapi bertolak kami akan bersolat di sebuah masjid yang terletak betul-betul di atas platform no 2. Ia berada betul-betul di bawah jejantas yg menghubungkan antara platform2. Selepas kedudukan masjid tiada lagi binaan paltform, hanya landasan keretapi memanjang meninggalkan New Delhi. Manakala di kiri kanan masjid ialah landasan keretapi yg dikongsi oleh platform 1, 2 dan 3. Jika kita bersolat dan waktu itu kebetulan keretapi sedang bergerak melalui platform maka masjid akan bergegar, begitu juga dengan jemaah kerana terlalu hampirnya masjid dgn landasan. Masjidnya kecil sahaja. Kalau kebetulan hari itu jemaahnya ramai, kita terpaksa menunggu giliran. Saya tidak pernah bertanya ttg sejarah masjid itu. Bagaimana ia boleh berada di tengah-tengah lautan manusia yg ramai itu. Ada berbelas2 platform. Tiada satupun mandir atau kuil Hindu. Tetapi sebaliknya masjid org Islam mendapat penghormatan.

Masjid itu dipenuhi oleh jemaah berbaju merah pd waktu solat. Kebanyakan mereka yg berbaju merah dgn uniformnya yg khusus di railway station adalah org Islam. Mereka bekerja sebagai pengangkut barang2 penumpang dari keretapi atau ke dlm keretapi. Mereka memiliki lesen dari pihak pengurusan Railway. Badan mereka kuat walaupun ada yg tubuhnya kecil. Mereka boleh membawa berkilo-kilo barang seorang diri. Tangan kanan dan tangan kiri memegang beg. Kepala mereka juga diisi dengan beg2 yang besar. Mereka menjunjungnya dgn cara mengimbang melalui arus manusia yang dtg dr berbagai arah. Kepala mereka bagaikan ada spring.

Masjid itu tempat mereka berehat dan berbincang2. Dan yg paling penting tempat mereka bersolat dan beribadat. Ada seorang tua yg disegani dikalangan mereka. Dia berjanggut putih. Dialah yg menjadi Imam solat waktu. Dialah yg menjadi Imam solat Jumaat. Di akhir-akhir pengajian saya di sana pakcik itu tidak lagi bekerja mengangkut barang2. Mungkin rakan-rakannya mengesyorkan dia berehat dan menjaga masjid sepenuh masa. Saya sangat2 terkilan kerana tidak pernah mengambil kesempatan utk berbual pjg dengan pakcik itu. Sudah tentu dia memiliki khazanah pengalaman yg begitu banyak mengenai masjid itu. Sudah tentu mereka berputih mata mempertahankan kewujudan masjid itu dari tangan2 yg cuba merampas atau mengalihkannya ke kawasan lain. Saya percaya masjid itu sudah lama berada di situ Iaitu sebelum perluasan stesen keretapi New Delhi. Masjid itu sudah tentu di bawah kuasa peruntukan status quo monumen ibadah. Tetapi jika diabaikan kerajaan boleh sj meruntuhkannya kerana terletak di kawasan yg boleh dijadikan alasan kukuh samada diruntuhkan atau dipindahkan.

Saya begitu terharu dengan dedikasi pekerja-pekerja yang dipanggil sebagai coolie itu menghidupkan masjid yg serba kekurangan itu. Walaupun mereka sentiasa bermandikan peluh tetapi mereka tetap mengingati Tuhan mereka.

Coolie sdg mengangkut brg2 di platform no 2

2 comments:

ELDIN SAZALI said...

Tulisannya bagus, tidak hanya inspirativ tapi bermakna.

ummu busyra said...

perkataan 'coolie' di India sgt bermakna rupanya. Di M'sia pulak, cakap saja kuli (pekerja) akan nampak lekeh dan hina. itu la nilaian manusia yang buta dengan dunia saja..na'uzubillah min zalik