Sunday, November 17, 2013

Kembara Deoband 62: Sanad Hadith Toriq Shah Waliyullah Dehlawi


Seorang rakan warganegara US keturunan campuran Arab Yaman dan India menghubungi saya dari Chicago setelah hampir 16, 17 tahun berpisah. Beliau tamat Darul Uloom Deoband lebih awal daripada saya. Dia hanya belajar di Darul Uloom 2 tahun. Ketika kecil ayahnya menghantar dia ke Hyderabad India utk menghafal Quran di bawah jagaan bapa saudaranya. Setelah itu ke madrasah di Pakistan sebelum ke Deoband. Sekembalinya beliau ke US, beliau memasuki college dan tamat Universiti dlm bidang ekonomi. Sekarang bekerja dgn sebuah company dan sudahpun berkeluarga. Setelah selesai Darul Uloom dia pulang dgn segera tanpa menghiraukan sanad maupun sijil Darul Uloom. Pada waktu itu dia tidak sabar utk pulang dan belajar jurusan bukan agama pula. Saya berpesan kpd dia supaya jangan tinggalkan kitab walaupun belajar dan bekerja bukan aliran agama kerana umur saya lebih tua daripada beliau. Hari ini beliau bertanyakan saya ttg sanad. Kita ada sanad atau tidak? Berapa panjang sanad kita hingga kpd Rasulullah? Bagaimana nak dapatkan balik sanad dan sijil-sijilnya di Darul Uloom itu? 


Dia meminta daripada saya kalau-kalau saya memilki kesemuanya krn guru kami guru yg sama. Saya memilkinya. Untuk memudahkan beliau meneliti kesemua jalur sanad itu saya membuat carta. Kerana saya tak pandai buat carta saya meminta pelajar-pelajar Basooir membaikinya. 

Itulah ceritanya carta sanad yg saya perlihatkan ini....Pengajarannya ialah peluang jangan diabai-abaikan. Jangan memandang sesuatu itu remeh hanya semata-mata kita tidak ada kepentingan terhadapnya. Saya juga ada menyimpan beberapa sanad sahabat-sahabat yg pulang ke tanah air masing-masing tanpa mengambilnya. Sehingga sekarang tiada yg menuntutnya. Saya juga membawa pulang banyak kitab matan-matan hadith yg ditinggalkan oleh pelajar kita malah menggunakannya ketika di sana. Sampai sekarang tiada yg menuntutnya. Tetapi beliau rakan dari US itu dicetus oleh Allah utk mengingati sesuatu yg tidak berharga di sisi pandangan dunia tetapi berharga utk org yg bermusafir menuju ke alam baqa. Sekeping sanad yg tidak boleh menentukan jaminan pekerjaan utk pemilkinya tetapi insyaallah dapat menjamin kepuasan maknawi yg sukar dicari.




Sanad Bukhari


Sanad Muslim


Sanad Sheikul Hind hingga Shah Waliyullah


1 comment:

Anonymous said...

Salam,ustaz,benarkah ini perkataan Mufti Ahmad Saied Palanpuri

Beliau berkata,semua ini berjalan atas al-quran dan sunnah ,melain 3 golongan :

1.Ghair muqalid/salafi/wahabi/ahlul hadith
2.Syiah
3.Al-Maududi dan jemaahnya.

saya petik dari buku "Taqled" Mufti afzal hoosen elias.

soalan saya,benarkah begitu kata2 Maulana ?