Sunday, April 1, 2012

Buku: Perlaksanaan Syariat dan Masalahnya

Buku setebal 148 mukasurat ini menghidangkan pembaca ttg masalah yang dihadapi oleh negara Pakistan dalam perlaksanaan syariat Islam. Buku ini ditulis oleh Maulana Taqi Usmani dengan jodol " نفاذ شریعت اور اس کے مسائل " Nafazi Syariat aur uske Masail (Perlaksanaan Syariat dan Masalahnya). Ia merupakan hasil pengalaman Maulana Taqi dan bapanya bekas Mufti Pakistan Maulana Muhammad Syafi`bertugas membantu kerajaan dalam bidang perundangan untuk merangka dan mengubah undang-undang yang sedia ada kepada "patuh syariah". Menurut Maulana Taqi walaupun kerajaan Pakistan silih berganti namun setiap Presiden ataupun Perdana Menteri akan mengwar-warkan perlaksanaan Syariat dalam kerajaan baru sesuai dengan penubuhan Pakistan sebagai negara umat Islam dan menjadikan Quran sebagai dustur negara. Namun pengisytiharan tidak memperlihatkan keikhlasan kerajaan sebagaimana yang diharapkan kerana apabila dalam konteks perlaksanaan, kerajaan kerap berubah sikap samada dengan menangguhkan perlaksanaan enakmen yang telahpun diluluskan atau cuba memansuhkannya kerana desakan pihak-pihak yang tertentu. Di antara masalah perlaksanaan undang2 syariah sebagaimana yg disebut oleh Maulana Taqi ialah perlantikan mereka yang tidak ahli dalam bidang syariah dan kanun dalam majlis perundangan syariat yang dibentuk oleh kerajaan.

Maulana Taqi juga turut mengulas tentang konsep undang-undang Islam, prinsip asas kerajaan Islam, bagaimana cara perlaksanaan undang-undang Islam oleh kerajaan dalam konteks undang-undang Barat yang sedia ada.

Maulana juga menerangkan tentang bidang kuasa pelaksanaan syariat di Pakistan melalui "Majlis Falsafah Kefahaman Islam" (Islami Nazariyati Council) yang merupakan badan perundangan negara yang bertugas sebagai penasihat kepada penggubal undang-undang terhadap undang-undang yang bertentangan dengan Quran dan Sunnah.

No comments: