Saturday, June 30, 2012

Kembara Deoband 47: Material Sakit

Dalam tahun 1994 saya ditakdirkan jatuh sakit. Sakit dalam perut. Kata doktor-doktor "Hyperacidity". Kemungkinan kerana kerap makan makanan tempatan yang pedas. Semakin hari kesihatan saya semakin merosot. Saya berubat ke sana ke mari tetapi tidak ada tanda-tanda untuk sembuh. Mulanya saya berubat dengan cara allopathy. Ia memakan masa bertahun-tahun. Sampai pada satu tahap ubat "drug" tidak boleh lagi ditanggung oleh tubuh saya. Pelajaran harus diteruskan kerana saya baru sahaja tinggal 5 tahun di Deoand. Janji untuk tinggal 10 tahun harus dikotakan. Saya berjinak-jinak mencari cara perubatan yang lain. Banyak buku-buku dan artikel saya baca tentang masalah perut. Saya mula membaca buku-buku perubatan unani, homoepathy dan naturopathy. Akhirnya saya berterusan dengan perubataan homeopathy sehinggalah saya pulang pada tahun 2004. Alhamdulillah, antara hikmah sakit saya itu ialah saya didedahkan dengan pelbagai disiplin perubatan. Deoband bukan saja kaya dengan ilmu agama tetapi juga ilmu perubatan. Malah ada dikalangan Maulana yang membuka klinik perubatan unani di rumah mereka yang dibuka setiap lepas asar. Antaranya Maulana Ahmad, guru saya dalam pengajian kitab hadith Mishkat Al Masabih. Beliau merawat pesakit di sebuah bilik kecil di Africa Manzil, bangunan asrama pelajar di luar Darul Uloom dan merupakan kuaters guru juga.

 Buku Homoepathy yg selalu saya baca dan rujuk 
terutama setelah Dr menulis nama ubat


 Buku perubatan secara "nature" 
yg saya gunakan ketika itu

 Preskripsi homoepathy yg diberikan 
kpd saya oleh dr pd waktu itu

 
Preskripsi allopathy (MBBS) yg diberikan 
oleh Dr D.K Jain kpd saya  suatu waktu.

No comments: