Wednesday, August 27, 2014

Anekdot Ulama 57: Ustaz Hashim Yahya

Ketika awal tahun 80an masjid Muhammadi Kota Bharu memiliki ramai tenaga pengajar "kuliah maghrib" yang hebat-hebat samada daripada kalangan tok-tok guru pondok maupun di kalangan pensyarah-pensyarah Akedemi Islam Nilam Puri. Saya masih ingat antara yang popular waktu itu adalah Ustaz Hashim Yahya. Kuliah tafsir malam jumaatnya dihadiri oleh ramai jemaah. Rumah saya berdekatan dengan masjid. Saya masih dapat bayangkan Ustaz keluar dari kereta dengan berserban putih,berbaju Melayu dan bersarong pelikat. Beliau menuju ke tangga masjid sambil mengilik kitab di tangan dan berjalan seperti orang yang kakinya bermasalah. Beliau mengajar dalam loghat Utara. Selepas itu tiba-tiba sahaja kuliah malam jumaat menjadi sepi. Rupa-rupanya Ustaz telah berpindah ke Kuala Lumpur kerana Akedemi Islam Nilam Puri berpindah ke sana.

Kemasyuran Ustaz pada waktu itu sedikit sebanyak mempengaruhi diri saya. Sesungguhnya saya terlewat untuk menziarahi beliau. Saya sememangnya berhasrat untuk menziarahi ustaz. selepas pulang dari belajar agama. Oleh kerana terlalu sibuk dengan aktivi harian maka saya menangguh-nanguhkannya samapailah hari ini tanggal 27 Ogos 2014 saya dikejutkan dengan berita sedih ini.

Semoga Allah mengampuni beliau dan meletakkan beliau di tempat yang selayaknya untuk mereka yang berkhidmat untuk agamanya.Ameen.

No comments: