Monday, May 18, 2015

Anekdot Umrah 01: Bertemu dengam Maulana Badarudin Ajmal

Selepas Asar saya pulang sekejap ke bilik. Kemudian saya turun semula untuk pergi tawaf sebelum tibanya waktu maghrib. Di ruang tamu hotel ramai yang menjamu selera buah tamar sukkari dan qawah arabi yang diberikan percuma oleh pihak hotel setiap lepas Asar. Saya terpandang seorang lelaki tua India sedang duduk di atas kerusi. Saya memperlahan langkah. Saya tidak mendekatinya sebaliknya bertanya seorang India lain yang baru sahaja melayaninya dengan minuman qahwah dan kurma tersebut. Saya rasa macam kenal sangat beliau. Saya bertanya siapa lelaki itu. Jawabnya dia orang besar di India. Saya terus menyapa adakah dia Maulana Badarudin Ajmal. Dia terkejut lalu bertanya daripada kamu tahu. Saya memberitahunya saya pernah belajar di Deoband. Mendengar sahaja nama Deoband dia terus menarik saya untuk bertemu dengan Maulana Badarudin Ajmal. Maulana sangat gembira bila bertemu saya. Dia mengarahkan khadimnya memberikan kepada saya minyak wangi Oudh syarikat Ajmalnya.
Kami berbual sebentar tentang kisah lama dan kisah baru di India. Maulana sekarang terlibat dalam politik India. Begitu juga dengan dua anakanya yang waktu saya di Deoband masih kecil, baru belajar tahfiz. Maulana berasal daripada negeri Asam, India. Ketika saya di sana beliau sudahpun menjadi ahli syura Darul Uloom. Beliau seorang yang kaya kerana mewarisi perniagaan ayahnya. Keluarganya memilki gedung minyak wangi Oudh di merata-rata tempat di India dan Timur Tengah. Di Mekah juga ada dan Madinah juga ada. Beliau memberitahu saya dia ada 35 buah kedai di Saudi. Salah sebuah kedainya ada di bangunan tempat saya menginap. Beliau seorang yang pemurah. Banyak bangunan Darul Uloom dibina oleh beliau dan juga markaz dakwah dan bahasa untuk lepasan Darul Uloom Deoband. Kami bersama-sama berangkat ke mataf kerana Maulana hendak tawaf sebelum pulang ke India. Maulana hanya datang untuk 2 hari sahaj kerana kebetulan India cuti perayaan. Saya melihat Maulana tawaf kemudian beransur-ansur meninggalkan masjid. Maulana sempat memberikan kadnya kepada saya. Semoga Allah memberkati usaha Maulana Badarudin Ajmal memperjuangkan hak orang Islam minoriti di India. 10 MAC 2015.

 
Maulana Badarudin Ajmal

 Kad Maulana

  Kad Maulana

 Minyak Wangi Hadiah drp Maulana

No comments: