Sunday, July 25, 2010

Anekdot Ulama 36: Dr Abdul Hayie Abd Syukur

Saya di sekolah menengah pada waktu itu dalam tahun awal 80an. Saya punyai ramai kenalan daripada kalangan mereka yang sudahpun berkerja. Kebanyakan mereka terlibat dalam ABIM yang pada ketika itu masih dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Saya selalu dijemput mengikuti usrah-usrah umum yang diadakan di sebuah surau di Pintu Geng, Kota Bharu. Di situ saya mengenali nama-nama seperti Ustaz Alias Uthman, Ustaz Darus Senawi, Ustaz Muhammad Mustafa dan Ustaz Mohd Kamil Majid yang pada waktu itu aktif di dalam ABIM. Pada waktu itu mereka bertugas di Nilam Puri sebelum bertukar ke UM, Kuala Lumpur. Saya mengikuti penyampaian mereka tentang Tafsir, Dakwah, Amal Isalmi dsb. Saya juga ke Pejabat Pas (orang awam panggil kelab Pas) pada hari jumaat kerana mengikuti kuliah Tok Guru Nik Aziz. Saya juga menghadiri ijtima Tabligh setiap malam Jumaat yang pada ketika itu diadakan di Lundang berdekatan dengan Syarikat Dian Darul Naim.

Di samping usrah-usrah umum, kuliah Tok Guru dan ijtima` tabligh saya juga diajak oleh kawan-kawan ke rumah seorang ustaz yang disifat oleh mereka sebagai ustaz yang alim dan mempunyai ingatan yang kuat. Rumahnya terletak di Pasir Pekan. Untuk ke rumah ustaz itu kami mesti menyeberangi Jambatan Sultan Ismail. Di rumahnya diadakan pengajian kitab Al Umm pada waktu malam, seminggu sekali. Saya hanya mengikut kerana seronok bergaul dengan orang-orang dewasa yang berwawasankan Islam. Ada lebih kurang 10 orang lebih mengikuti pengajian itu. Kata kawan-kawan Ustaz itu pernah belajar di India, di Darul Uloom Deoband. Semasa takruf saya diberitahu bahawa namanya Ustaz Abdul Hayaie Abd Syukor. Saya melihat Ustaz memakai cermin mata yang tebal. Tentu kuat membaca. Ustaz juga memakai serban. Kemudian saya sempat juga mengikuti kuliah-kuliah maghrib Ustaz Hayie di Masjid Muhammadi kerana rumah saya hanya bersebelahan dengan Masjid. Bibit-bibit mengikuti kelas Dr Abdul Hayie di rumahnya itu barangkali salah satu faktor pemangkin kenapa akhirnya saya terdampar di bumi India hampir 15 tahun lamanya.

No comments: