Tuesday, July 6, 2010

Kembara Deoband 17: Hari Pertama Di BangunanThanawiah

Dari Darul Uloom Deoband Wakaf saya bertukar ke madrasah Darul Uloom Deoband yang asal. Saya ingin belajar dari bawah iaitu dari tahun satu. Pengajian tahun satu hingga empat diadakan di bangunan yang dipanggil sebagai thanawiah. Tahun satu hingga empat menekankan subjek-subjek ilmu alat seperti nahu, saraf, mantik, falsafah, matan fekah dan usul fekah permulaan dan pertengahan, terjemahan Al-Quran dan bahasa Arab. Bangunan thanawiah terletak berasingan daripada main building of Darul Uloom. Bangunannya agak usang dan tidak terurus. Kelas-kelasnya juga begitu mlalah sempit-sempit. Kebanyakkan kelas dipenuhi dengan tipai atau meja panjang. Tiada kerusi kerana kami belajar sambil duduk di atas lantai. Lantai-lantai kelas dihiasi samada dengan tikar jerami atau kain guni. Oleh kerana jarang disapu ia penuh dengan pasir. Oleh itu hakikatnya kami duduk di atas pasir. Meja guru diletakkan lebih tinggi daripada meja murid-murid supaya guru boleh nampak murid yang tidur. Setiap kelas hanya mempunyai papan hitam yang amat kecil. Itupun jarang digunakan.

Dalam kelas saya ada lebih kurang dua puluh orang pelajar. Agak ketat seperti sardin kerana ruangan kelas yang agak sempit itu. Rata-rata pelajar tahun satu berumur dalam lingkungan 12, 13 tahun. Suasana agak bising kerana mereka masih budak-budak. Kecuali kalau ada Maulana mereka semua diam seribu bahasa kerana takut. Sikap Maulana di tahun satu amat garang. Rotan menjadi perkara biasa kalau tak ingat menghafal matan nahu dan tasrif saraf. Maulana yang mengajar kami di tahun satu pada waktu itu ialah Maulana Mufti Arshad, Maulana Saidurrahman, Maulana Shamim dan Maulana Salman. Mereka semua muda-muda kerana baru tamat daripada Darul Uloom. Kebetulan pada tahun itu Darul Uloom memperkenalkan skim tutor kepada pelajar-pelajar cemerlang. Mereka akan berkhidmat dengan Darul Uloom dalam lebih kurang dua tahun. Selepas itu kebiasaannya mereka akan ditawarkan mengajar di madarasah lain yang terletak di merata tempat di seluruh India. Mereka semua baik-baik dengan pelajar foreigner kerana pelajar-pelajar asing semuanya sudah berumur dan boleh dikatakan sebaya dengan mereka.

Masih teringat kepada Ibrahim seorang pelajar dari Afganistan. Waktu itu pelajar Afghanistan ramai di Darul Uloom. Mereka di bawah jagaan PBB kerana negara mereka pada waktu itu sedang berhadapan dengan penjajahan Soviet. Mereka bebas belajar samada di madrasah atau di sekolah. Semua ditanggung oleh PBB. Waktu itu madrasah belum dicop sebagai sarang pengganas kerana Amerika memerlukan segala bentuk kekuatan untuk menghalang pengaruh Soviet Union. Setelah kejatuhan Soviet barulah Amerika memandang serong terhadap madrasah. Ibrahim agak tua jika dibandingkan dengan pelajar lain. Umurnya dalam lingkungan 17 atau 18 tahun. Bahasa ibundanya Parsi. Dialah yang menunjukkan kepada saya bagaimana membaca teks Parsi kerana kesemua kitab tahu satu berbahasa Parsi. Pelajaran tahun satu juga amat mudah bagi Ibrahim kerana faktor bahasa. Ibrahim cepat mengusai Urdu kerana bahasa Urdu banyak menggunakan perkataan Parsi. Malangnya Ibrahim hanya setahun di Darul Uloom. Selepas itu dia menghilang entah ke mana. Mungkin dia dibawa oleh PBB entah ke negara mana sebagai refugee. Pertemuan dengan Ibrahim biarpun tidak lama tetapi ia memberi kesan kepada diri saya. Sikap Ibrahim yang memilih madrasah untuk belajar walaupun mereka pelarian dibenarkan belajar di sekolah biasa. Sikap Ibrahim yang tidak jemu membantu. Sikap Ibrahim yang cintakan agama. Sikap Ibrahim yang tidak menampakkan dirinya sebagai orang yang kehilangan negara. Sikap Ibrahim yang tidak malu belajar walaupun dikelaskan bersama kanak-kanak yang lebih kecil daripadanya. Semoga Allah memelihara Ibrahim hingga ke akhir hayat.

No comments: