Saturday, July 10, 2010

Kembara Deoband 18: S. Chand Company

Kitab-kitab tahun pertama kesemuanya berbahasa Parsi. Ia sangat menyulitkan saya. Saya berfikir bagaimana hendak meneruskan pengajian di Deoband kalaulah begini keadaannya. Walaupun keazaman kuat tetapi laluannya tidak membantu. Saya buntu bagaimana hendak memahami bahasa Parsi. Bagaimana hendak mempelajarinya. Setiap hari itulah yang difikirkan. Saya membelek-belek buku yang dibawa daripada Malaysia. Ada beberapa kamus dan satu buku Grammar English. Saya belinya ketika di sekolah menengah tetapi tidak pernah membacanya. Saya memasukkannya juga ke dalam beg saya untuk menaiki pesawat. Mungkin ia akan mendatangkan faedah kepada saya ketika di India nanti. Itulah harapan saya kepadanya dengan berbuat demikian. Mata saya asyik memandang buku Grammar English berwarna merah itu yang saya susun di atas meja bacaan. Saya lalu mengambilnya. Pada kulitnya terpampang tajuk besar iaitu High School English Grammar And Composition. Itulah jodol asalnya. Ditulis oleh Wren & Martin. Saya membuka lembarannya dan sangat terkejut apabila terpandang tulisan yang menyatakan ia dicetak oleh S. Chand Company Ltd yang beralamat di Ram Nagar New Delhi. Manakala show roomnya terletak di Asaf Ali Road.

Saya mula menanam hasrat untuk ke sana. Dengan bantuan kawan-kawan saya ke Delhi untuk mencari lokasi S. Chand Company Ltd. Lama mencari akhirnya alhamdulillah saya menemui kedai showroom S. Chand Company. Ia terletak berdekatan dengan hospital Maulana Azad dan railway station New Delhi. Saya memasuki kedai buku S. Chand itu. Tuan kedai bertanya dalam bahasa Inggeris. Saya kata saya mencari buku untuk mempelajari bahasa Parsi. Tuan kedai sangat baik hati. Dia membawa saya ke ruangan bahasa. Saya amat gembira sekali kerana banyak buku-buku grammar dalam berbagai bahasa terdapat di situ. Saya memilih buku Persian Grammar oleh Lambton untuk bahasa Parsi. A Grammar of the Arabic Language oleh W. Wright untuk bahasa Arab. Webster Universal Dictionary untuk kamus Inggeris yang saya kira agak lengkap walaupun saya dah bawa bersama Oxford Advanced Leraner`s Dictionary of Current English oleh AS Hornby. Persian-English Dictionary oleh Steingass untuk kamus Parsi. Saya amat-amat seronok. Mungkin masalah saya akan selesai selepas ini. Saya bertekad untuk mempelajari bahasa Parsi dan Arab menerusi buku-buku tersebut. Saya mengangumi S. Chand Company yang mencetak buku-buku seumpama itu untuk di hantar ke luar negara. Saya mula merasai bibit-bibit adanya budaya ilmu di India kerana mudahnya mencari bahan pengajian. Saya bersyukur kepada Allah SWT yang telah menggerakkan hati saya membeli dan membawa buku Wren & Martin. Alhamdulillah saya telah membaca keseluruhan buku Persian Grammar Lambton itu. Ianya merupakan langkah awal yang membolehkan saya mengikuti pengajian di Deoband.

No comments: