Tuesday, July 20, 2010

Kembara Deoband 19: Bayya Tauhid

Berdekatan dengan rumah sewa kami pelajar-pelajar Malaysia ada sebuah kedai runcit. Kedainya sangat kecil. Ia bersambung dengan masjid Choti dan sememangnya ia milik masjid Choti tetapi disewa oleh seorang lelaki yang dikenali di kalangan kami sebagai Bayya Tauhid (Abang Tauhid). Di bahagian belakang kedai Bayya Tauhid itu ialah stor tempat dia meletakkan guni beras. Ia juga dijadikan tempat oleh Bayya Tauhid untuk memanaskan susu lembu sebelum dijual. Stor itu bersambung dengan bahagian depan kedai tempat Bayya Tauhid meletakkan barang-barang runcit yang hendak dijualnya. Di kala itu barang-barang di stor hampir tiada. Kalau adapun satu guni beras. Oleh itu ia dijadikan markaz tempat pelajar-pelajar Malaysia menjamu chai (teh), dud (susu) atau dud patti (susu + teh = teh susu). Untuk tujuan itu Bayya Tauhid menyimpan satu stove yang akan dipamnya untuk memasak chai. Bila ada permintaan Bayya Tauhid juga memasak telur goreng untuk dimakan bersama roti slice. Terutama di waktu pagi untuk sarapan.

Ketika saya baru-baru di Deoband barang-barang dalam kedai Bayya Tauhid tidaklah banyak kerana beliau baru setahun dua berniaga. Tetapi lama kelamaan barang semakin banyak. Sewaktu saya ingin meninggalkan Deoband stor Bayya sudahpun penuh dengan guni-guni beras. Hampir tiada tempat duduk untuk minum-minum chai. Apa yang menarik tentang Bayya Tauhid ini ialah tentang akhlaqnya. Apa yang saya lihat tentang kemajuan kedainya adalah hasil daripada keberkatan hidupnya. Berikut adalah ciri-ciri Bayya Tauhid.
1- Bayya Tauhid adalah seorang penyabar. Sepanjang saya mengenalinya selama 14,15 tahun dia tidak pernah bergaduh dengan sesiapa. Malah apabila dimaki hamun kerana urusan kedai dia akan diam. Kadang-kadang ada yang datang memohon maaf kerana bersikap kasar dengannya. Ramai pelajar berhutang di kedainya. Ambil barang dan bayar bulan-bulan termasuklah pelajar Malaysia. Ramai juga di kalangan pelajar yang pulang ke tempat masing-masing tetapi lupa untuk menutup akaun.
2- Bayya taat dengan syariat. Bayya tidak pernah luput solat berjemaah. Menyimpan janggut dan berpakaian kurta pajama yang merupakan syiar mereka yang beragama di India.
3- Bayya seorang penyantun. Bila bercakap penuh dengan sopan. Suaranya tidak meninggi.
4- Bayya seorang yang menjaga masa. Selepas solat subuh Bayya akan membuka kedainya. Pukul 10 dia akan ke pasar membeli barang. Sejam kemudian dia membuka kembali kedainya sehingga zohor. Selesai solat zohor di masjid beliau pulang ke rumah untuk makan tengahari dan tidur. Sebelum asar kedai akan dibuka kembali. Waktu asar kedai akan ditutup. Kedai akan dibuka sehingga jam 10, 11 malam mengikut musim pada waktu itu. Kedai akan ditutup waktu solat maghrib dan ishak. Deoband mengalami musim sejuk dan panas.
5-Bayya seorang peruncit berwawasan. Apabila tiba pilihanraya Bayya akan sibuk dengan kempen. Tetapi dalam lingkungan yang kecil. Berdakwah melalui kedainya. Ramai bertandang di kedainya. Issu dibincangkan sekitar politik Deoband dan politik India. Beliau akan berkempen untuk calon yang bagus untuk pilihanraya municipal board Deoband dan untuk pilihanraya India juga.
6- Bayya berpegang kepada Bahisti Ziwar. Di kedainya diletakkan kitab Bihishti Ziwar. Kitab itu akan dijadikan panduannya dalam jual beli supaya mengikut syariat. Beliau tidak berpendidikan tinggi hanya tamat diniyyat (kelas rendah) di Darul Uloom.
7- Bayya memelihara kambing. Bayya akan memelihara seekor dua kambing yang akan ditambat di hadapan kedainya. Beliau memberi makan kambing-kambing itu kacang dal dari kedainya. Kambing ini akan dikorbankan bila hari raya korban. Saban tahun Bayya akan berkorban seekor kambing pada hari raya korban. Bayya akan membeli anak kambing baru untuk dibesarkan sehingga layak dikorbankan untu hari raya seterusnya. Korban wajib dalam mazhab Hanafi.


No comments: