Berikut ialah 25 orang tokoh ulama India yang dicatatkan dalam kitab-kitab ulama India bahawa mereka menghafal berbagai-bagai kitab-kitab hadith.
1- Nizamuddin Aulia Dehlawi (d.725H/1324). Beliau menghafal kitab Mashariq Anwar yg mengandungi sebanyak 2,024 hadith. Kitab ini merupakan kitab hadith yg masyhur digunakan di zaman beliau. Beliau juga menghafal 40 maqamat drp kitab Maqamat Hariri, sebuah kitab Adabul Arabi/Sastera Arab.
2-Fakhrudin Razi (d.748H/1347). Beliau adalah anak murid Nizamuddin Aulia. Beliau menghafal banyak hadith-hadith Bukhari dan Muslim. Dikatakan apabila berbicara secara spontan dapat mengeluarkan dalil-dalil hadith Bukhari dan Muslim.
3-Ahmad Hasan Balkhi (d.891/1486) terkenal dgn gelaran Lankar Darya. Beliau menghafal kitab hadith Masabih oleh Baghawi dalam masa 6 bulan.
4-Abdul Malik Abbasi Ahamdabadi (d.970an/1562). Beliau menghafal Sahih Bukhari dan mengajarnya tanpa menggunakan kitab Begitu juga dengan Al Quran.
5-Daud Mishkati Kashmiri (d.1097H/1685). Beliau menghafal kitab Mishkat Masabih. Oleh yg demikian beliau terkenal dengan gelaran Mishkati.
6-Muhammad Farkh (d.1122H/1710) b. Muhammad Said b. Mujaddid Alf Sani Ahmad b. Ahad Faruqi (1034H/1624). Beliau menghafal 70 ribu hadith berserta dgn sanad dan jarah wa ta`dil.
7-Sayyid Abdul Jalil Husaini Balghrami (d1138/1725). Beliau menghafal kamus Muhith Fairuzabadi keseluruhannya. Banyak menghafal hadith, tarikh, syair dan rijal.
8-Sayyid Murtadha Zabidi (1205H/1790). Beliau mengimla`kan hadith berdasarkan kpd ingatannya dan mengajar hadith juga berdasarkan ingatannya.Ketika beliau berrhijrah ke Mesir ramai ulama datang mengambil hadith daripada beliau. Mereka mengkagumi kekuatan ingatan beliau.
9-Zuhurul Haq Fulwarawi Bihari (d1234H/1818). Beliau menghafal kitab Buhari Muslim dan Hisnul Hasin.
10-Muhammad b. Ismail b. Abd Ghani b. Shah Waliyullah (d.1246H/1830). Beliau menghafal 30 ribu hadith.
11. Rahmatullah Ilahabadi (d.1293H/1876). Beliau seorang buta dan menghafal kesemua Sunan Sittah.
.
Bersambung....
(Tarikh kematian masihi adalah secara anggaran kerana hari dan bulan hijrah tidak diberikan)
(Dipetik drp. majalah Ba`th Islami (البعث الإسلامي) simpanan peribadi, cetakan Nadwatul Ulama Lucknow India, April 1999, m/s53 dgn pindaan. Artikel oleh Ustaz Faisal Ahmad Batkali Nadwi)
No comments:
Post a Comment