Thursday, May 10, 2012

Anekdot Ulama 41: Umur 18 tahun Sudah Menulis Buku Ekonomi

Maulana Taqi Usmani dikelilingi oleh kehidupan alim ulama semenjak kecil lagi. Apabila ayahandanya berpindah ke Pakistan setelah penubuhan Pakistan turut bersama beliau berhijrah adalah ulama-ulama yang masyhur seperti Maulana Yusuf Binori (pengarang Maarif Al Sunan) dan Maulana Zafar Ahmad Usmani (pengarang `Ila` Al Sunan). Daipada semenjak awal penubuhan Pakistan alim ulama negara ini mula memikirkan tentang perlunya mengislahkan sistem perbankan riba yang sedia ada kepada bersih daripada riba. Antara mereka yang mengusulkan cadangan ini ialah ayahdanya sendiri Maulana Mufti Syafi`, Maulana Zafar Ahmad Usmani, Maulana Yusuf Binori, Maulana Mufti Rashid Ahmad, Maulana Abdul Shakur Tirmizi, Maulana Mufti Wali Hassan dan Maulana Shamsul Haq Afghani.

Berbagai-bagai cara mereka perjuangkan. Daripada serendah-rendah usaha kepada setinggi-tingginya. Daripada menulis artikel hinggalah melibatkan diri dalam mengatur struktur birokrasi kerajaan agar menjadi Islamik. Ayahanda Maulana Taqi sendiri telah menulis sebuah buku yang mengumpulkan dalil-dalil daripada Quran dan Hadith ttg haramnya riba yang diberi judul "Masalai Sud" (Masalah Riba) sebagai jawaban kpd golongan yg menghalalkan riba perbankan. Beliau kemudiannya mengarahkan Maulana Taqi menyambung tulisannya itu dengan buku yang lain yg diberi tajuk "Tijarati Sud" (Perniagaan Riba). Waktu itu Maulana Taqi hanya berumur 18 tahun.

Daripada buku inilah bermulanya bibit-bibit ketokohan Maulana dalam bidang ekonomi Islam sehingga menjadikan beliau antara tokoh yang dijadikan rujukan di peringkat nasional maupun antarabangsa.

(Ghair Sudi Bankari, p3, Mufti Taqi Usmani)

No comments: