Sunday, September 30, 2012

Anekdot Ulama 44: Maulana Taqi Uthmani

Semalam kami menerima satu email dari Pakistan. Email memberitahu Maulana Taqi Uthmani sekarang berada di Malaysia dan berharap dapat berjumpa pelajar PHD uia yang sedang membuat thesis mengenai Methodologi Kitab Takmilah Fath Mulhim karangan Sheikh Taqi sendiri. Email meminta agar Sheikh dihubungi segera melalui talipon kerana beliau akan pulang ke Pakistan esok harinya. Isteri saya menelepon Sheikh pada waktu saya solat Isya kerana dialah student PHD itu. Temujanji dibuat malam itu juga. Kami bergegas ke kondo Menara City One di Masjid India kerana kebetulan Sheikh di jemput sebagai tetamu di situ.  Pukul 10 malam baru kami bertolak dari rumah. Dalam pukul 10.30 kami sampai di Menara City One. Kami menaiki lift ke Blok A tingkat 17. Saya terpegun sekejap kerana tidak mengetahui sebelum ini bahawa kondo ini kebanyakannya didiami oleh orang-orang India dan Pakistan. Oleh itu bau dalam bangunan itu seperti sudah terbiasa....

Kami dijemput masuk. Isteri saya bersama-sama dengan pihak wanita di ruang makan buat sementara waktu kerana mereka sedang makan malam. Sheikh baru sudah makan dan berehat di ruang tamu bersama-sama tetamu lain yang datang menziarahinya. Rata-rata mereka Pakistani. Rumah itu kepunyaan seorang Pakistan yang sudah lama tinggal di Malaysia. Dia mempunyai kedai kain baju yang bernama SEHERISH di bangunan tersebut. 

Sheikh menjemput saya duduk berdekatan dengannya. Kami bertakruf buat seketika. Saya memberitahu Sheikh bahawa semalam kami baru melihat utube speech Sheikh dalam bahasa Inggeris mengenai Maulana Ashraf Ali Thanawi. Kata Sheikh ianya di England. Saya berkata bertuah sungguh malam melihat Sheikh hari ini dapat berjumpa secara hakiki.!!!

Selepas isteri selesai makan kami masuk bilik berasingan untuk berbincang mengenai thesis. Saya dan isteri mengajukan beberapa soalan berkenaan dengan thesis tersebut. Sheikh memberi kerjasama yang amat membanggakan. Sheikh berjanji akan menolong kami seberapa yang dia mampu dalam menyediakan material yang diperlukan dan juga menjawab persoalan-persoalan yang memerlukan jawaban daripada Sheikh.

Saya mula mengenal nama Sheikh Taqi Uthmani ketika berada di Deoband. Buku-buku Sheikh banyak didapati di Deoband. Malah namanya disanjung di Deoband kerana keluarga Sheikh sebenarnya berasal dari Deoband. Buku Jahan Didah ialah buku pertama Sheikh yang saya baca sampai habis. Ianya ialah buku mengenai pengalaman perjalanan sheikh ke merata dunia termasuklah Malaysia. Kalau tak silap itulah julung-julung kali Sheikh datang ke Malaysia. Sehingga sekarang sudah 5 kali Sheikh bertandang ke Malaysia atas urusan Persidangan Keewangan kerana Sheikh dianggap salah seorang ulama masakini yang menempa nama di peringkat antarabangsa dalam bidang keewangan. Kemudian buku Sheikh spt Dars Tirmizi menjadi kegemaran saya ketika memasuki tahun pengajian hadis. Banyak juga buku Sheikh dan ayahnadanya Maulana Mufti Syafie yang saya baca. Saya mengkagumi cara penulisan Sheikh dan ayahda beliau.  Terang, jelas dan bersitematik. 

Apabila Ustazah Zunaidah isteri saya bercadang untuk menulis thesis mengenai kitab Takmilah Sheikh saya mengalu-alukannya kerana saya mempunyai sedikit sebanyak maklumat tentang peribadi beliau serta penulisan beliau yang boleh dikongsikan. Sheikh amat meminati Maulana Ashraf Ali Thanawi dan merupakan idolanya. Saya lupa memberitahu malam itu kepada Sheikh bahawa thesis master saya juga mengenai Maulana Ashraf Ali Thanawi iaitu tentang tahkik hadis-hadis tasawwuf yang dikumpulkan oleh Maulana dalam satu risalahnya.
Walaupun dalam ucapannya dalam utube menggambarkan bahawa beliau sudah tua dan tak berapa larat untuk musafir tetapi saya melihat Sheikh masih kuat dan belum dimakan usia. Sheikh juga membawa isteri bersama. Mengikut cerita ustazah isterinya baru julung kali datang ke Malaysia walaupun sudah mengikuti Sheikh ke seluruh pelusuk dunia. 

3 comments:

azlee said...

Assalamualaikum Syeikh...dimana boleh saya dapatkan kitab2 ulama deoband ?

Zaharudin Nawi/Aji said...

Sekarang dah banyak online. Boleh search di internet. Biasanya kedai buku Pakistan yang byk buat online. Kitab ulama Deoband byk di Pakistan jika dibandingkan dgn di India sendiri. Suatu zaman percetakan kitab-kitab agama di India lesu dan iainya diganti dgn Pakistan.

Mohamad said...

Salam Maulana,

Ulama2 deoband sangat hebat dari segi ilmu dan taqwa. Malang sekali ada juga yang menuduh melulu aqidah mereka. Semoga Allah memelihara ulama Deoband.

http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/08/pembongkaran-aqidahkepercayaan-sesat.html