Sunday, November 15, 2009

Kembara Deoband 9 - India di Pesawat

Jam 11.56 enjin pesawat mula dihidupkan. Tepat jam 12.00 kapalterbang mula menuju ke landasan. Hati berdebar-debar kerana itulah julung kalinya menaiki pesawat. Terasa hanyut di kepala apabila ia mula menconggak naik dengan pantas sebelum mendatar di udara. Pramugari dan pramugara sibuk memberi arahan kepada penumpang mematuhi peraturan di dalam pesawat. Mereka juga sibuk melayan kerenah penumpang dengan kuntuman senyum yang tidak pernah pudar. Saya melihat gelagat mereka sambil berfikir sejenak kenapa kami penumpang dilayan sedemikian rupa. Adakah kami calon-calon syurga?. Adakah kami sedang menuju ke syurga?. Adakah mereka di luar pesawat sebaik itu. Atau mereka hanya dilatih berbuat begitu....dan macam2 lagi persoalan yg timbul. Kemudian pramugari mula mempelawa kami mengambil coklat dan sedikit minuman. Mereka seolah-olah mengetahui kami semua mungkin kehausan kerana bekejar-kejar mendapatkan pesawat tadi. Penumpang tidaklah begitu ramai. Masih banyak kerusi yang belum diisi. Agaknya disediakan untuk penumpang yang naik dari Singapura.

Jam 12.23 kapten mengumumkan bahawa pesawat akan mendarat di Singapura. Semua penumpang diminta memakai tali kaledar masing-masing. Pesawat mula menjunam ke bawah dengan lajunya. Saya tertanya-tanya kenapa harus laju. Bukankah untuk jatuh ke bawah lebih mudah jika dibandingkan dengan naik. Kepala terasa bengang kerana perubahan tekanan yang tiba-tiba. Terfikir juga takut pesawat hilang kawalan dan terus jatuh menyembah bumi. Mulut berkumat kamit tak henti-henti berdoa moga-moga Allah selamatkan penerbangan kami. Kawan-kawanpun begitu. Itulah tabiat manusia. Di kala mereka kehilangan tempat bergantung ketika susah di waktu itulah mereka akan pasrahkan doa dan harapan kepada Tuhan. Jika mereka senang mereka akan lupakan Tuhan.

Dalam masa lebih kurang 10 minit kami sudahpun berada di tanah. Jarum jam menunjukkan pukul 12.40. Kami transit di Singapura selama 20 minit sahaja. Kami tidak dibenarkan keluar dari pesawat kerana berhentinya sekejap. Ada penumpang yang turun kerana destinasinya hanyalah Singapura. Saya pernah ke Singapura akhir 70an kerana mengikuti emak dan ayah membeli kereta volkswegen sambil membeli kain baju untuk berniaga. Itulah kereta pertama keluarga kami. Kata emak kalau saya dapat good result di sekolah dia akan bawa saya ke Singapura. Emak selalu memberi perangsang kepada anak-anak untuk cemerlang dalam pelajaran walaupun emak tidak tahu membaca dan menulis. Emak totally buta huruf. Tidak tahu membaca rumi dan jawi. Emak juga tidak tahu membaca Al-Quran. Tetapi emak cuba juga mempelajari Al-Quran. Ada makcik yang datang ke rumah sesekali untuk mengajar emak Al-Quran. Akhirnya emak boleh membaca Yasin. Kalau umurnya panjang tentu dia dapat membaca Al-Quran dengan lancar kerana dia seorang yang rajin dan ambitious. Transit ini mengingatkan semula kisah-kisah indah bersama emak terutama di Singapura. Emak meninggal dunia pada tahun 1980 ketika baru berumur 30 tahun. Kalau dahulu emak menghadiahkan kepada saya menjejak kaki ke Singapura maka pada hari ini saya menghadiahkan pahala pula kepada emak dengan menjejak kaki ke Singapura dalam usaha untuk menuntut ilmu agama.

Penumpang-penumpang dari Singapura mula mengisi kerusi-kerusi kosong menyebabkan suasana dalam pesawat mula sendat dengan manusia. Ada Melayu ada Cina. Kebanyakkannya keturunan India. Samada pelancong dari India atau orang India Malaysia atau Singapura sendiri yang ingin ke sana atas berbagai tujuan. Berniaga, menziarahi sanak saudara, melawat tempat-tempat suci, melancong ke tempat2 peranginan dan bersejarah, urusan akedemik, menghadiri seminar, menyambung pelajaran terutama dlm bidang kedoktoran, membuat kajian etc. India kaya dengan khazanah kemanusiaan. Oleh itu orang pergi ke India dengan bermacam-macam tujuan. Pengamatan terhadap India juga berbeza-beza. Ada yang sayang dan cintakan India. Ada yang mencemuhnya dan tidak mahu datang-datang lagi. Walaupun kadang-kadang tujuannya sama tetapi pentafsiran sesuatu tentang India tetap berbeza. Ada yang melihat India itu kotor. Ada yang melihat India itu penuh dgn penipuan. Ada yang melihat India itu miskin. Ada yg melihat India tidak cantik sebagaimana yg digambarkan. Ada yg melihat India itu tempat kehidupan berkasta yg zalim. Ada yang melihat India ketinggalan dan tidak moden. Tetapi hakikatnya manusia tetap datang ke India. Dari Asia maupun Eropah. Seolah-olah ada kuasa ghaib yang menarik mereka ke situ. Mereka memenuhi ceruk rantaunya. Dari Selatan hinggalah ke Utara. Dari Kanyakumari hinggalah ke Himalaya. Mereka tetap menulis mengenainya. Tidak kering pena melakarinya. Kata Iqbal dalam memuji India: "saree jahaan se achha Hindustan hamaara". Poetik ini menakjubkan semua lapisan masyarakat India hinggakan negarawannya dan akhirnya diangkat menjadi rhythm negara. Bersambung...

No comments: