Friday, July 2, 2010

Esoteric and Exoteric

Hari Rabu lepas saya diajak oleh Prof Dr Abu Laith menemaninya ke UM untuk menghadiri satu meeting tentang plagiat. Prof. menjadi pemeriksa luar kepada satu thesis MA pelajar UM dalam bidang hadis. Prof dapat mengesan banyak berlaku plagiat dalam thesis tersebut. Lapuran Prof menyebabkan pihak UM terpaksa memanggil pelajar tersebut untuk beliau menjawab tentang tuduhan plagiat ke atas thesisnya itu. Kami sampai jam 9.00 pagi. Pertemuan itu dijadualkan pada pukul 9.30. Sambil menunggu saya sempat bersembang sedikit dengan Datuk Prof. Zulkifly Ya`akub, Dr Reduan Tee, Dr Fauzi Deraman yang pada ketika itu sedang menunggu turn masing-masing utk pemeriksaan viva thesis.

Setelah hampir sejam lebih munaqashah Prof Abu Laith keluar dalam keadaan kesejukkan kerana suhu aircond yang terlalu rendah. Dia tidak tahan sejuk kerana baru sahaja keluar dari IJN kerana pembedahan jantung. Saya bertanya sabit atau tidak plagiattu. Dia kata memang sabit. Katanya mungkin si Arab tu upah orang buat kerana dia bekerja di kedutaaan dan banyak duit.

Hari khamis keesokkan harinya Dr Ishak dari UM datang ke UIA kerana urusan yang sama. Thesis hadis PHD pelajar Arab UIA dikenalpasti oleh Dr Ishak sebagai pemeriksa luar sebagai plagiat!!!

Tidak amanah dengan ilmu berlaku secara berleluasa di zaman serba materialistik ini. Orang mencari sijil bukan lagi ilmu. Yang penting dapatkan MA dahulu, Phd dahulu. Kemudian nanti senang dapat kerja. Bila dah dapat kerja barulah kita tambah ilmu. Itulah antara pendapat yang didengari daripada pelajar-pelajar malah daripada pensyarah sendiri apabila berhadapan dengan dilema antara mencari ilmu yang sebenar dengan sijil sebagai wasilah. Tetapi agak malang kerana selepas menjawat jawatan sebagai pensyarah misalnya ilmu tidak dpt ditimba. Kerja dan tuntutan universiti semakin byk. Progress dlm ilmiyah perlu dibuktikan kpd pihak berwajib. Maka dgn sebab itu perkara berkenaan dgn plagiat berlaku bukan sahaja di kalangan pelajar malaah kpd pensyarah sendiri.

Di antara fenomena plagiat dan seumpamanya yang merungsingkan berlaku di institusi pengajian tinggi dan di luarnya ialah:
1- Pelajar mencuri maklumat dari internet sebagai sumber paling mudah untuk penciplak.
2- Pelajar mengambil upah membuat thesis kawan yang sudahpun bekerja kerana tidak cukup wang untuk biayai pengajian pasca siswazah.
3- Pensyarah mengupah pelajar untuk membuat artikel untuknya dengan sedikitpun tidak menyebut nama pelajar itu.
4- Pensyarah mengerahkan seratus peratus keringat pembantu penyelidiknya untuk membuat penyelidikan kepadanya. Nama pelajar itu tidak juga disertakan. Sedangkan PENSYARAH sudahpun belajar dalam penyediaan sesebuah thesis nama penyelia hanya akan ditulis sebagai penyelia bukan sebagai penulis thesis.
5- Penulis mengupah orang lain untuk menterjemahkan sesuatu buku tetapi meletakkan namanya sebagai penterjemah penuh.
6- Penulis hanya penyelenggara projek seperti projek kamus. Penterjemahan kamus dilakukkan oleh beberapa orang lain. Tetapi nama utama penterjemah kamus itu penulis tersebut.
7- Pelajar membeli sijil. Seperti apa yang berlaku kepada pelajar-pelajar Malaysia di Azhar Mesir yang gagal tahun satu atau dua. Mereka datang ke India untuk membeli sijil Darul Uloom Deoband dari sindiket menjual sijil. Dengan sijil Deoband mereka dapat naik tahun tiga di Azhar!!!. Saya dan kawan2 sempat membenteras sindiket ini ketika di India tahun 90an dahulu. Sebelum pembenterasan entah berapa ramai yang telah lolos menjadi ustaz dan pensyarah universiti.

Dunia ilmiyah hari ini tidak lagi mengenal mana yang esoteric dan mana yang exoteric.


1 comment:

mariam sarbini said...

dalam bidang agama pun tak terkecuali ye ustaz perkara ni berlaku..tak sangka juga.