Friday, October 10, 2014

Anekdot Ulama 67: Maulana Taqi dan Dr Yusuf Qardawi

Malam tadi selepas isyak brother Hamizi datang ke rumah untuk memungut file video Basooir untuk diedit. Kebetulan kelasnya tiada. Walaupun masih bercuti di kampung beliau datang juga hari khamis semata-mata untuk mengajar di cyberjaya.

Banyak benda juga dibuat dan disembangkan oleh brother Hamizi malam tadi. Berbual pasal kitab-kitab yang dilihatnya di Pustaka Darussalam Kedah ketika cuti hari raya. Scan kitab yang hendak digunakan dalam pengajian basooir spt Qisasun Nabiyyin jilid 2 dan kitab balaghah Talkhis Miftah untuk esok. Menyediakan pdf Muqadimah Abd Haq Dehlawi utk pengajian esok. Membeli kamera second hand satu lagi secara online untuk Basooir kerana ada orang yang hendak menjual dengan harga murah. Membaik pulih kemudahan pengajian online secara live dengan meletakkan dua monitor untuk mereka yang datang mengaji di rumah.
Entah macam mana saya menceritakan kepada Hamizi tentang kisah penyair urdu Mirza Ghalib rentetan daripada tulisan saya dalam fb. Saya juga menvceritakan tentang hubungan Maulana Taqi Usmani dengan Dr Yusuf Qardawi. Maulana Taqi sebenarnya adalah peminat Dr Yusuf Qardawi semenjak zaman belajar lagi. Beliau berhasrat untuk berjumpa dengannya suatu hari nanti. Mungkin kerana Maulana juga meminati fekah semasa.

Maulana Taqi menceritakan suatu hari beliau mengiringi ayahandanya Maulana Mufti Syafie ke seminar antarabangsa Fekah di Arab Saudi. Beliau menginap di sebuah hotel. Pada suatu hari dia menaiki lif seorang diri. Dalam lif tersebut dia menemui seorang Pak Arab. Lelaki Arab itu bersaiz besar. Beliau menegur Maulana Taqi bertanyakan dia datang ke sini untuk tujuan apa. Setelah memberitahu dia mengiringi ayahnya Maualana mufti Syafie lantas Dr Yusuf Qardawi memberitahu Maulana bahawa dia mengenali ayahnadanya itu, seorang yang alim. Dia memuji-muji beliau. Maulana bertanya nama Pak Sheikh Arab itu. Pak Sheikh Arab menjawab nama saya Yusuf Qardawi!!!. Apa lagi macam nak terbanglah kegembiraan maulana. Maulana memuji akhlak Qardawi. Katanya jarang orang Arab melayan orang ajam sepertinya sebegitu.
Kemuncak hubungan Qardawi dengan Maulana Taqi ialah apabila maulana menjemput Qardawi menulis prakata kepada kitab syarah hadith Muslimya iaitu 'Takmilah Fath Mulhim" (Tesis Ustazah Zunaidah).

Saya juga memberitahu Hamizi tentang suatu kepelikan. Iaitu Pelik bin ajaib. Qardawi adalah pemuja Maulana Maududi sehinggakan ketika Maulana Maududi meninggal dunia Qardawi datang ke Pakistan untuk mengimamkan solat jenazahnya. manakala Maulana Taqi dan ulama Deoband mengkritik Maulana Maududi. Ulama Deoband bukan setakat kritik tetapi memasukkannya ke dalam firqah batilah.

Banyak pendapat fekah Maududi dikritik oleh Maulana Taqi. Malah bukunya tentang Mua`wiyah ra adalah sebagai jawapan kepada buku 'Khilfat wa Mulukiyyat" tulisan Maulana Maududi. Pelik bin ajaib itulah namanya ilmu. Jika kita berilmu tahulah kita bagaimana hendak berta`amul dengan perselisihan sebegini.


Hamizi pulang dalam pukul 2 pagi. Paginya beliau menghantar message bertanyakan umur Maulana ketika bertemu Qardawi dan sumbernya. Saya tidak ingat buku mana yang saya baca. Tanda seorang yang ingatannya tidak kuat. kalau siapa-siapa mengetahuinya bolehlah beritahu saya.

No comments: